11-09-2009

Willem Jacobs CD 48 uur songteksten

01. Willem Jacobs - 48

 
 

Aan de stamtafels kun je horen

grote zorgen en verhalen

dat vrije weekenden gaan verloren

om alle rekeningen te betalen

de vrouw moet nog meer werken

kinderen vaker alleen

waar is mama waar is papa

die zijn overal heen

 
 

gezinnen naar de kloten

door die 48 uur

kom op samen de blaren

samen door het vuur

 
 

steeds meer zorgen in je cabine

terwijl we met zo velen zijn

kijk door je ramen en in je spiegels

duizenden collega's met dezelfde pijn

of blijf je alleen maar zeiken

kankeren en schelden

daar hebben we niets aan

we zoeken andere stoere helden

 
 

samen van A naar Beter

voor jou en mij ons allemaal

weg met dat slappe gedoe

hier zijn de mannen van staal

het slechts betaalde beroep

is binnenkort verhuist

kom op laten we vechten

met een harde dieselvuist

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

02. Willem Jacobs – Joost

 
 

De Spaanse zon is gloeiend heet

in zijn cabine 18 graden

hij draait haar lievelingsmuziek

hij moet nog twee adressen laden

z'n Daf gromt van onrust

tranen over zijn gezicht

hoe houd hij alles bij elkaar

wanneer wordt het weer licht

 
 

zo ver van huis

terwijl hij zo dicht bij wil zijn

onrust vol met onrust

 
 

zij waren zo gelukkig

drie blije kinderen om hen heen

maar dat werd steeds minder

te veel te vaak alleen

maar hij kan niet anders (denk ik )

waar moet hij nou naar toe

maar als ik thuis ben zie hij ook

ze is zo moe

 
 

moet hij stoppen met die auto

want zij is nummer een

of heeft zij al een ander

en blijft hij helemaal alleen

iedere herinnering brengt een glimlach

ze hadden altijd zoveel pret

hij probeert haar weer te bellen

maar de lijn is steeds bezet

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

03. Willem Jacobs – Mist

 
 

Ik rij door de nacht met de hemel om me heen

ik zie geen bal ben helemaal alleen

maar m'n navigatie zegt gewoon rechtdoor

dus rij ik door de nacht met de hemel om me heen

 
 

m'n rechterpoot trilt vijf meter zicht

turen turen turen er veranderd niks

gore vette watten ze zijn veel te dik

moet eigenlijk stoppen veel te weinig zicht

 
 

ik rij door de nacht met de hemel om me heen

ik zie geen bal ben helemaal alleen

maar m'n navigatie zegt gewoon rechtdoor

dus rij ik door de nacht met de hemel om me heen

 
 

kom overal te laat ik rij veel te zacht

ik kan echt niet harder 'k word thuis heel verwacht

liefste maak je geen zorgen er is niets aan te doen

het duurt een dagje langer tot die heerlijke zoen

 
 

ik rij door de nacht met de hemel om me heen

ik zie geen bal ben helemaal alleen

maar m'n navigatie zegt gewoon rechtdoor

dus rij ik door de nacht met de hemel om me heen

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

04. Willem Jacobs – Kokend bloed

 
 

Onderweg naar jou

met de liefde in mijn kop

't regent zo hard

veel witte sop

 
 

ik glij door de bocht

dat ging maar net goed

maar 't kan me niks schelen

zit vol met kokend bloed

 
 

't gas moet wat terug

door deze vreemde landen

regent zweet op m'n rug

met die gladde banden

 
 

mijn uren zijn op

maar ik ben bij de grens

bloed is sterker dan wetten

liefste het is alle hens

 
 

ik ga niet meer weg

ik blijf gewoon bij jou

wat ik eigenlijk wil zeggen

dat ik gewoon van je hou

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

05. Willem Jacobs – Banden

 
 

 
 

Het wordt al bijna donker En ik ben verzonken

in de heimwee van een lang voorbij

de wereld lijkt steeds groter. Het geluid van de motor

is eentonig en maakt me vrij

 
 

en de banden de banden zingen je naam

 
 

strakjes ga ik lossen 'k hoef niks op te lossen

dit is de laatste vracht vannacht

in gedachten ben ik bij je en wil ik met je vrijen

'k zie je ogen zo mooi rond en zacht

 
 

en de banden de banden zingen je naam

 
 

ik zet 'm aan de kant want dit lijf gaat in de slaapstand

de parkeerplaats geeft me alle rust

en dan na het ontwaken bakkie koffie maken

op weg met 100 naar de kust

 
 

en de banden de banden zingen je naam

 
 

op de boot wat spelen het smeren van de kelen

en dan de kooi in voor wat slaap

een ontbijtje pakken de zon en ik zijn wakker

het laatste stukje rijden is daar

 
 

en de banden de banden laten een traan.

 
 

© tekst: Eddie J. Baas, muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

06. Willem Jacobs – Luuk

  
 

Soms ben je hele stukken kwijt

geslinger op de asfaltzee

de rust verdwenen in je stuur

en rijd de duivel met je mee

 
 

m'n jonkie klinkt wat somber uit de speakers

soms kent verlangen een verdrietige toon

uren worden dagen dagen zijn ineens een week

ik mis je pap ik mis je gewoon

ik mis je pap ik mis je gewoon

 
 

soms blijft de zon zolang onder

en duurt de nacht veel te lang

dan ben je even geen held maar

maar een vracht lang bang

 
 

heb ik geluk vandaag

of zal ik verdwalen

zal ik m'n vrienden tegen komen

of wordt dit een rit zonder verhalen

 
 

ben zo moe en nog steeds onderweg

ineens is daar zijn stem weer

dan wil ik draaien en rechtstreeks naar huis

liefde doet soms zeer

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

07. Willem Jacobs – Wakker

 
 

Het groen is weg alles is wit

zelfs de sporen zijn gevuld

al mijn spiegels zitten helemaal dicht

het wordt spannend de volgende bult

ik schakel terug ik schakel door

ik heb vannacht energie voor 10

de grote wissers duwen de sneeuw opzij

ik kan de achterlichten voor me niet meer zien

 
 

let op lange blijf wakker

als 40 ton gaat schuiven zit je klem

de witte vlokken sussen je ogen

blijf met je poten van de rem

 
 

net als vroeger in zijn 3 naar beneden

't gevoel van ruimte raak je kwijt

even verderop een trailer aan de kant

de chauffeur staat te schelden van nijd

 
 

de volgende parkeerplaats zet ik 'm stil

ook aan chauffeursgeluk zitten grenzen

Sint Christoffel is vandaag erg druk

met alle breng me veilig thuis wensen

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

08. Willem Jacobs – Door

 
 

M'n rug doet zeer die klote denen

al mijn spieren hard en stijf

dit is zo'n dag dat ik wil stoppen

hij wil niet meer dat oude lijf

al dat gesleur ben er zo moe van

ik wil ook achten een bureau

al die harde uren sleuren

voor nog geen 1400 euro

 
 

de grijze hap ze zijn er steeds minder

er staan steeds meer auto's stil

maar wij gaan door

wij gaan door

wij gaan altijd maar door

 
 

al die vrouwen de hele week alleen

en maar zorgen voor onze kinderen

60 uur voor een beetje leven

wij kunnen echt geen uurtje minderen

al die dieven daar in Brussel

schroeven alles terug tot 48 uur

met dat vele geld dat zij verdienen

is hun leven nooit te duur

 
 

de grijze hap ze zijn er steeds minder

er staan steeds meer auto's stil

maar wij gaan door

wij gaan door

wij gaan altijd maar door

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

09. Willem Jacobs – Wegen

 
 

Je werkt hard en je bent die je bent

en je hebt nog dromen

je weet je krijgt niet alles wat je wilt

maar je kan nog ver komen

en als het je allemaal teveel wordt

je handen gebald zijn in pijn

je luchthoorns huilen met jou

en je auto je schouder zal zijn

 
 

soms neem je een weg die dood loopt

zo'n weg waar je echt niet om kan draaien

dan moet je het hele stuk weer achteruit

maar daarna kunn je weer zwaaien

ben je blij

zijn je handen weer vrij

 
 

je kent de wegen naar geluk

je kent de wegen van nijd

je kent de wegen van verdriet

de weg naar echte spijt

je kent de wegen van verlangen

de mooie weg naar tederheid

je kent de wegen van geschater

je kent de lange weg van eenzaamheid

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

10. Willem Jacobs – Zout & pekel

 
 

De wissers vegen al mijn spinsels weg

de maan schijnt de regen van de weg

het stuur in m'n hand de pen is onderin

ik draai een shaggie ik heb het naar mijn zin

de wissers moeten sneller want het water komt harder

't is veel te glad moet naar be'nee zonder de retarder

kleine druppels van zweet bouwen een feestje op mijn rug

maar ik hou 'm in de bocht ik krijg weer wat lucht

 
 

jij jij houd mij overeind

naar jou heb ik al mijn licht geseind

door jou door jou ben ik blij

en m'n spiegels toveren jou gezicht

en m'n spiegels toveren jou gezicht

 
 

de spiegels fluiten van de wind op m'n kop

en mijn aanhanger danst in het vuile sop

zout en pekel bijten alles schoon

zelfs de radio mist de juiste toon

nog een uurtje of vier dan kan ik gaan slapen

de bomen dansen voor mijn raam als ik weer moet gapen

jouw foto wordt door de maan verlicht

ik wil je bij me en voor jou is dit gedicht

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

11. Willem Jacobs – Zwaaien

 
 

In de mist van Cambridge

onder de zon van Liverpool

tijdens de koffie in Birmingham

en in het zuiden bij Poole

 
 

overal kom ik ze tegen

hollandse boys van bloemen groente en fruit

heel veel licht en de toeter

handen zwaaien achter de ruit

ze zwaaien, stoere jongens die zwaaien

 
 

allemaal op de foto bij Faversham

en in de regen bij Yapton

in de haven van Hull en Newcastle

onder de maan van Warrington

 
 

tijdens het scheuren door Londen bij nacht

zalig dronken in Nottingham

zingen op de golven van de Noordzee

fris en wakker door mooi Rotterdam

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

12. Willem Jacobs – Koning

 
 

Er zijn van die dagen

dan kan het leven niet meer stuk

hier rijdt de koning

en hij swingt van geluk

hier rijdt de koning

hier rijdt de koning

 
 

zwaai naar m'n vrienden

samen lossen bij een klant

stoere jongens

hebben en speciale band

stoere jongens

stoere jongens

 
 

het maakt niet uit

Volvo Scania of Daf

de geur van diesel

maakt ons allemaal maf

de geur van diesel

de geur van diesel

 
 

verlang naar jou

wil soms heftig bij je zijn

hé lekker ding

kom we drinken samen wijn

hé lekker ding

hé lekker ding

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs

 
 

 
 

13. Willem Jacobs – Gezien

 
 

Soms zit 't mee soms zit het tegen

alles al gezien langs de lange kromme wegen

en een verrassing komt bijna niet meer voor

wat er ook gebeurd we gaan altijd maar door

rijen wij blijven rijen

 
 

turen in de spiegels wo ist die Polizei

als ze me pakken ben ik voorlopig niet vrij

maar die spanning zit in ons bloed

daarom zijn wij Hollanders op de auto zo goed

rijen wij blijven rijen

 
 

dwars door licht en donker

de lucht is blauw en dan weer grijs

dikke regen natte mist af en toe glanzend ijs

dan die rondje som de auto in de spiegel heel veel grijs

bakkie koffie bij de pomp verse peuk en een diepe hijs

rijen wij blijven rijen

 
 

zoveel jongens verdwijnen ze zijn gaan werken in de fabriek

gewoon van 8 tot 5 netto voor 1800 piek

ik kan nog geen afscheid nemen ik hou gewoon van deze bak

ondanks angst en de zorgen blijft dit gewoon het mooiste vak

rijen wij blijven rijen

 
 

© tekst & muziek: Willem Jacobs